Instagram-posts die werden verspreid door Russische gebruikers die de presidentsverkiezingen van 2016 probeerden te beïnvloeden, hebben zeker 16 miljoen Amerikanen bereikt.

Dat zei Colin Stretch, advocaat van Instagram-moederbedrijf Facebook, woensdag tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat.

In totaal plaatsten de Russische gebruikers 120.000 berichten van oktober tot de verkiezingen in november. Voor oktober bereikten ze ook al 4 miljoen Amerikanen, aldus Stretch.

Eerder werd al bekend dat de Russische beïnvloedingscampagne via Facebook 126 miljoen Amerikanen bereikte. Het is onbekend hoe groot de overlap is tussen deze twee groepen.

Onder vuur

Tijdens de hoorzitting, van de inlichtingencommissie van de Senaat, kwamen advocaten van Facebook, Twitter en Google flink onder vuur te liggen. "Ik denk niet dat jullie het begrijpen", zei de Californische senator Dianne Feinstein, die onder meer Silicon Valley vertegenwoordigt.

"Jullie zijn verantwoordelijk. Jullie hebben deze platforms gecreëerd, en nu worden ze misbruikt. En jullie moeten er iets aan doen, anders doen wij het." Toen Twitter-advocaat Sean Edgett zei dat zijn bedrijf "constant verbeteringen doorvoert", zei Feinstein: "Dat is niet voldoende."

Twitter en Facebook zeiden al sinds 2015 op de hoogte te zijn geweest van Russische beïnvloeding op sociale media. Facebook maakte daar voor de verkiezingen ook al eens melding van bij de FBI. 

De Republikeinse senator Richard Burr toonde een voorbeeld van politieke evenementen die door Russische nep-accounts werden georganiseerd. Eén groep organiseerde een evenement om "de islamisering van Texas te stoppen" en een andere groep organiseerde hier weer een protest tegen. De twee concurrerende demonstraties haalden de lokale media, die niet wisten dat Russische organisatoren stiekem achter beide evenementen zaten.

Advertenties

Uit de gegevens die Facebook tot nu toe boven water haalde, blijkt dat Russen in totaal voor 100.000 dollar aan politieke advertenties hebben ingekocht. De presidentscampagnes van Donald Trump en Hillary Clinton gaven in totaal 82 miljoen dollar uit, zei Stretch woensdag.

De door Rusland ingekochte advertenties zijn vooralsnog niet openbaar gemaakt. Wel zijn ze overhandigd aan verschillende commissies van de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Verschillende Senatoren riepen Facebook op om alle advertenties openbaar te maken, maar Stretch zei dat de verantwoordelijkheid van de Senaat te vinden.

Dinsdagavond zeiden Facebook, Google en Twitter al tijdens een zitting van het Huis van Afgevaardigden dat zij geen voorstander zijn voor wetgeving om politieke advertenties op sociale media te reguleren. De techbedrijven moeten later op woensdag nog verschijnen tijdens een derde hoorzitting.