Facebook, Twitter en Google staan niet achter een Amerikaans wetsvoorstel dat sociale netwerken wil verplichten om kopieën van alle politieke advertenties te bewaren en openbaar te maken.

Dat zeiden de juridische vertegenwoordigers van de drie bedrijven dinsdag tijdens de eerste van drie hoorzittingen door het Amerikaanse Congres.

De bedrijven worden gehoord over de mogelijke Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Russische organisaties kochten tijdens die verkiezingen advertenties, waarmee zij de publieke opinie zouden willen beïnvloeden.

Meer Twitter-accounts

Twitter heeft 2.752 accounts aangetroffen die in connectie staan met het pro-Russische Internet Research Agency, ruim tien keer meer dan het bedrijf eerder zei.

Google zegt zo'n 4.700 dollar aan verkochte advertenties terug te kunnen herleiden naar Russische organisaties. Ook zijn achttien YouTube-kanalen met in totaal 1.108 video's waarschijnlijk gelieerd aan Internet Research Agency.

Voorafgaand aan de hoorzitting maakte Facebook al bekend dat er vanuit Rusland ongeveer 80.000 berichten in twee jaar tijd op het sociale netwerk zijn geplaatst, in een poging de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

Hoewel alledrie de gehoorde bedrijven zelf al stappen hebben ondernomen om politieke inmenging tegen te gaan, willen zij de zogenoemde Honest Ads Act niet steunen.

De vertegenwoordiger van Google zegt dat het voorstel nog bijgeschaafd moet worden. Facebook zegt zich ondertussen grotendeels in het voorstel te kunnen vinden, en zijn regels al te hebben aangepast omdat het niet op een nieuwe wet wil wachten.

Zowel Facebook als Twitter hebben onlangs al hun regels rondom politieke advertenties aangepast. Voortaan wordt getoond waar de advertenties vandaan komen, of en op welke groepen gebruikers die zijn gericht en wie er voor de reclames heeft betaald.

Kritiek

Twistpunt van de hoorzitting is het enorme aantal reclames dat alledrie de bedrijven serveren. Amerikaanse senatoren vroegen de bedrijven hoe zij met soms miljoenen adverteerders kunnen bijhouden wie er achter advertenties zit.

De bedrijven zeggen op hun beurt dat de inmenging veel breder is ingezet dan met alleen het inkopen van advertenties. De drie bedrijven zeggen met de Amerikaanse politiek en elkaar te willen samenwerken om betere manieren te vinden om inmenging tegen te gaan.

Woensdag zijn er nog twee hoorzittingen met de drie bedrijven.