Het aantal phishingsites dat zich voordoet als grote, Nederlandse merken is in het afgelopen jaar met 40 procent gestegen.

Dat blijkt uit onderzoek van domeinbeheerder SIDN. 

In het afgelopen jaar zouden 964 phishingwebsites met een .nl-domein zich hebben voorgedaan als een site van een populair merk. Een jaar eerder waren dat er nog 675.

Bij het onderzoek is gekeken naar sites die zich voordeden als één van de vijftig populairste Nederlandse merken volgens Brandirectory.

Vier procent van de domeinen die gekoppeld lijkt aan zo’n merk eigenlijk is een phishingsite, schrijft SIDN. Een jaar eerder was dat 2,2 procent.

Luchtvaart

Van de aangetroffen phishingdomeinen zou 10,5 procent zich voordoen als een merk uit de luchtvaartsector, terwijl 9 procent pretendeert een bouwbedrijf te zijn. Zeven procent claimt een mediabedrijf te zijn.

Bij phishing worden slachtoffers gelokt naar namaaksites van bedrijven, waar ze worden verleid persoonsgegevens in te vullen. Deze data wordt vervolgens naar een crimineel doorgestuurd.