AMSTERDAM - Het succes van internetwinkelen wordt geremd door een gebrek aan vertrouwen in creditcardbetalingen en te hoge verzendkosten. Dit blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young .

Van de ondervraagden ziet 42 procent de creditcard als de meest onbetrouwbare manier van betalen via internet. Zo'n 60 procent van de personen heeft nog veel moeite met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals bank- of creditcardnummer via het internet. Vooral voor 50-plussers werpt dit een drempel op. Bijna driekwart van de ondervraagde 50-plussers geeft liever geen privacygevoelige informatie af.

"Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet ten opzichte van het gemak waarmee dezelfde creditcard in duistere restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven ter betaling, geeft dat nog veel te denken," aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

Hoge verzendkosten is met afstand de grootste ergernis bij het online winkelen. Ruim de helft van de ondervraagde directeuren/managers en professionals stoort zich aan de vaak torenhoge verzendkosten. Ook het tijdstip van thuisbezorging zorgt voor veel ontevredenheid.

Weblogs

De laatste jaren zijn weblogs (internet dagboek) in opkomst. Een op de drie ondervraagden leest wel eens een weblog, waarvan de helft minstens een keer per week. Personen tot 35 jaar lezen vaker een weblog dan 50-plussers, respectievelijk 38 en 28 procent. De meest gelezen weblogs gaan over personen en reiservaringen.

Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals leest 47 procent weblogs van onbekenden, veertig procent van vrienden en kennissen en dertig procent van collega's en vakgenoten. "Het aantrekkelijke van weblogs is dat controle of censuur ontbreekt, zoals bijvoorbeeld bij ingezonden stukken", aldus Verschuur. Hij voegt daar aan toe dat steeds meer bekende Nederlanders (bijvoorbeeld minister Zalm ) het fenomeen weblog gebruiken als communicatiemiddel.