Internetbedrijf Facebook heeft maandag gemeld dat vanuit Rusland ongeveer 80.000 berichten op het sociale netwerk zijn geplaatst in twee jaar tijd in een poging de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

Ongeveer 126 miljoen Amerikanen kunnen die berichten in die periode hebben gezien, aldus het bedrijf.

Facebook gaf deze details in een schriftelijke getuigenis aan Amerikaanse parlementariërs, die door persbureau Reuters is ingezien.

Twitter liet weten dat het 2.752 accounts heeft gevonden die gelinkt worden aan Rusland. De accounts hebben in totaal 1,4 miljoen berichten over de Amerikaanse verkiezingen verstuurd. Volgens Twitter is dat 0,74 procent van alle berichten over de verkiezingen. De namen van de gebruikers zijn doorgegeven aan de onderzoekers.

YouTube

Google heeft 4.700 dollar aan ingekochte advertenties gevonden die kunnen worden gelinkt aan Rusland. Het bedrijf is een databank gestart om alle advertenties op te slaan.

Ook werden op de videosite YouTube ruim 1.100 Engelstalige video's geüpload door Russen, waarvan een deel over de politiek. In totaal werden deze video's slechts 309.000 keer bekeken, een fractie van het kijkersaantal dat populaire YouTubers met één video halen.

Bestuurders van Facebook, Twitter en Google moeten deze week voor drie commissies van het Congres verschijnen om te worden gehoord over vermeende Russische pogingen van het verspreiden van nepinformatie in de maanden voor en na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

Wapenwet

De berichten zijn tussen juni 2015 en augustus 2017 geplaatst en bevatten doorgaans een politieke boodschap over bijvoorbeeld rassenkwesties en wapenwetten.

Volgens Facebook zijn de 80.000 berichten slechts een fractie van alle content op het sociale medium. Het zou gelijk staan aan 1 op 23.000.

De Russische regering heeft altijd ontkend pogingen te hebben gedaan de verkiezingen te beïnvloeden. De Republikein Donald Trump versloeg daarin de Democraat Hillary Clinton.