AMSTERDAM - Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar 34 miljoen euro geïnvesteerd in online marketing. Dat concludeert Forrester Research in een rapport dat donderdag is verschenen. Het Nederlandse onderzoek, dat mede is uitgevoerd in opdracht van V4M, voorspelt een toename van 34 miljoen euro in 2004 naar 59 miljoen euro in 2005 en een verdriedubbeling naar 100 miljoen euro over drie jaar. Volgens Gert Jan Laurman van V4M, behoort de toenemende investering in 'zoekmachine marketing' tot de belangrijkste peilers achter de groei van online adverteren in Nederland.

In de afgelopen vier jaar is online adverteren in zoekmachines gegroeid vanuit het niets naar het meest besproken online marketing instrument. De omvang van de Nederlandse markt wordt met het rapport van Forrester Research voor het eerst in kaart gebracht. Van de zestien deelnemende landen in het Europese rapport staat Nederland qua bestedingen in zoekmachines op de vierde plaats.

Momenteel zijn het de voorlopers in online marketing die de groei bepalen, zoals de financiële dienstverlening, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl. "Het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten en bedrijven zal zich de komende jaren nog meer gaan verschuiven naar het internet. Ook de grote groep kleinere, regionaal georiënteerde bedrijven zullen steeds vaker gedwongen worden hun marketingdoelstellingen online in te gaan invullen", aldus Laurman.