Twitter gaat met een nieuw openbaar transparantiecentrum laten zien welke advertenties er op het netwerk worden getoond, en wie daar voor heeft betaald.

Het nieuwe centrum wordt in de komende weken eerst in de VS geïntroduceerd en daarna wereldwijd uitgerold, meldt Twitter.

Het transparantiecentrum toont straks alle advertenties die op Twitter te zien zijn, inclusief gepromote tweets. Ook is te zien hoe lang die advertenties al worden getoond, en welk reclamebedrijf er achter de advertentie zit.

Een overzicht toont gebruikers welke reclames er op hen persoonlijk worden gericht, en op welke informatie dat wordt gebaseerd. Gebruikers kunnen voortaan ook reactie geven op advertenties, of een klacht indienen. Zo kan Twitter ongepaste reclame sneller verwijderen.

Politieke advertenties

Politieke advertenties op Twitter zullen voortaan duidelijk herkenbaar als zodanig worden gemarkeerd. Ook krijgen politieke advertenties een eigen sectie in het transparantiecentrum.

Daarin is de volledige campagne van de adverteerder te zien, inclusief alle eerdere advertenties. Ook is te zien op welk publiek politieke advertenties worden gericht.

Twitter gaat striktere eisen stellen aan wie politieke advertenties mag plaatsen, en de mogelijkheden om een specifiek publiek te bereiken worden verminderd voor politieke advertenties.