Techbedrijven Facebook, Twitter en Google willen het liefst zelf politieke reclame op hun websites reguleren.

Daar pleit de Amerikaanse Interactive Advertising Bureau voor, aldus Bloomberg. Bij deze lobbygroep zijn onder andere Google, Facebook en Twitter aangesloten. 

Onlangs bleek dat Russische partijen advertenties inkochten op sociale media tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Het land zou daarmee hebben geprobeerd om invloed op de verkiezingen uit te oefenen. Rusland ontkent tot nu toe iedere betrokkenheid.

De lobbygroep stelt een zelfstandig initiatief voor, waarbij techbedrijven zelf op zoek gaan naar mogelijke kwaadwillende adverteerders. De techbedrijven beloven dan informatie te delen over deze verdachte partijen.

Wetsvoorstel

De lobbygroep lijkt te reageren op een wetsvoorstel dat Amerikaanse senatoren afgelopen week indienden. Deze wet zou techbedrijven verplichten altijd transparant te zijn over ingekochte politieke reclame.

Het idee van de lobbygroep zal op dinsdag formeel worden voorgelegd aan een comité van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.