'Nepnieuws op Facebook 80 procent minder verspreid na feitencheck'

Nepnieuws dat op Facebook als onjuist wordt aangemerkt door controleurs, wordt vervolgens 80 procent minder verspreid via de tijdlijnen van het sociale netwerk.

Dat stelt een bestuurder van het bedrijf in een e-mail die Buzzfeed heeft bemachtigd. Tot nu toe wilde Facebook geen statistieken vrijgeven over de aanpak van nepnieuws.

Jason White, hoofd samenwerkingen met nieuwsmedia, zegt in de e-mail wel dat het lang kan duren voordat het label 'nepnieuws' aan artikelen wordt gekoppeld. Gemiddeld staat een artikel al meer dan drie dagen online voordat dat gebeurt.

Sinds dit jaar werkt Facebook in verschillende landen samen met nieuwsmedia om feiten te controleren. In Nederland is NU.nl een van de partners die artikelen op juistheid controleert, nadat Facebook-gebruikers meldingen maken van misleidende informatie.

Na de Amerikaanse verkiezingen van november 2016 kreeg Facebook veel kritiek om zich heen, omdat politiek nepnieuws mogelijk een invloed had op het stemgedrag van burgers.

Onlangs stelden onderzoekers van de Amerikaanse universiteit Yale dat de aanpak van Facebook slechts een beperkt effect heeft: ook als een artikel is voorzien van een nepnieuws-label blijven veel mensen erin geloven. Dat onderzoek hield echter geen rekening met de beperktere verspreiding van gecontroleerd nepnieuws.

Lees meer over:
Tip de redactie