Zo'n 10 miljoen Amerikanen keken via Facebook naar advertenties die in verband worden gebracht met Russische pogingen de presidentsverkiezing te beïnvloeden. 

Dat gebeurde in 44 procent van de gevallen voor de verkiezingen, aldus een bericht van Facebook. Het betekent dat een merendeel van de advertenties pas na de verkiezingen werd gezien. 

Ongeveer een kwart van alle advertenties ingekocht door de Russen heeft niemand op Facebook bereikt, aldus het techbedrijf. Het algoritme van het sociale netwerk kon deze reclames niet matchen met relevante personen, waardoor ze niet werden getoond.

Voor de helft van de Russische advertenties is 3 dollar besteed. Voor slechts één procent hebben Russische adverteerders meer dan duizend dollar uitgegeven.

Congres

Het sociale netwerk heeft maandag Russische advertenties overhandigd aan het Amerikaanse congres, om zo te helpen met een onderzoek naar de invloed hiervan.

Eerder bleek dat er in totaal 100.000 dollar aan de reclameberichten is besteed. Ze werden gericht aan specifieke groepen kiezers getoond.