De Facebook-afdeling die zich bezighoudt met het beoordelen van advertenties wordt het komende jaar uitgebreid met ruim duizend medewerkers. 

Dat meldt Facebook op zijn blog.

Het sociale netwerk overhandigt maandag drieduizend advertenties aan het Amerikaanse congres waarvan het eerder heeft vastgesteld dat deze zijn ingekocht door een aan Rusland gelinkte partij.

Facebook maakt daarbij ook bekend welke beleidswijzigingen en handhavingsmaatregelen het gaat treffen om misbruik van advertenties voor politieke doeleinden te voorkomen. Naast meer medewerkers om de advertenties te beoordelen, zet het sociale netwerk ook in op machine learning.

Strenger beleid

Ook kunnen gebruikers van Facebook in de toekomst bij iedere advertentie zien door een pagina zien welke advertenties die pagina nog meer heeft uitstaan. Dit moet het makkelijker maken voor gebruikers om verdachte advertenties of pagina's door te geven aan het sociale netwerk.

Ook stelt Facebook dat de inhoud van de advertenties strenger bekeken gaat worden, waarbij er een nieuw beleid komt dat "subtielere uitdrukkingen van geweld" moet voorkomen. Daarnaast gaan verkiezingsadvertenties een strenger verificatieproces vereisen en belooft de techgigant beter samen te gaan werken met andere belanghebbenden.

Russische inmenging

Facebook ligt samen met Twitter onder een vergrootglas vanwege de rol van sociale media tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van vorig jaar.

Via de sociale netwerken zouden aan Rusland verbonden organisaties middels advertenties en nepnieuws het verloop van de verkiezingsstrijd hebben beïnvloed. Facebook ontdekte onder meer dat Russische partijen voor 100.000 dollar aan advertenties hebben ingekocht op het platform in de verkiezingsperiode.