Facebook overhandigt maandag zo'n drieduizend vermoedelijk door Rusland ingekochte politieke advertenties aan het Amerikaanse Congres.

Dat meldt CNN. De advertenties vormen een onderdeel van de Russische beïnvloedingscampagne tijdens de presidentsverkiezingen die door verschillende commissies wordt onderzocht.

De advertenties, die in totaal ongeveer 100.000 dollar kostten, werden gericht aan kleine groepen kiezers getoond. Rusland zou ze hebben gebruikt om de verdelingen in de Amerikaanse samenleving te benadrukken en vergroten.

In de advertenties werd onder meer aandacht gevraagd voor de anti-racistische organisatie Black Lives Matter en voor het recht om wapens te dragen, en werden vluchtelingen afgeschilderd als verkrachters.

Openbaar

Facebook zegt geen plannen te hebben om de advertenties openbaar te maken. Maar bronnen in het Congres stellen tegen CNN dat een deel van de reclames vermoedelijk door de commissies zal worden gepubliceerd.

Speciaal onderzoeker Robert Mueller, die namens het ministerie van Justitie onderzoek doet naar Russische inmenging in de verkiezingen, kreeg eerder al toegang tot de Facebook-advertenties.

Hoax

President Donald Trump twitterde onlangs nog dat verhalen over de Russische beïnvloedingscampagne op Facebook een "hoax" zijn.

Facebook-baas Mark Zuckerberg, die het eerder "een vrij bizar idee" noemde dat nepnieuws een invloed zou hebben gehad op de verkiezingen, lijkt de kwestie inmiddels serieuzer te nemen. Hij bood al zijn excuses aan voor zijn eerdere "afwijzende" houding.

In het kader van de joodse heilige dag Jom Kipoer vroeg hij op zijn eigen Facebook-pagina zelfs vergiffenis "voor de manier waarop mijn werk is gebruikt om mensen te verdelen, in plaats van ons samen te brengen".