Google onderzoekt of bepaalde producten of diensten van het bedrijf zijn aangewend door aan Rusland gelinkte partijen om zo de Amerikaanse presidentsverkiezingen van vorig jaar te beïnvloeden.

Dat stellen verschillende Amerikaanse media, waaronder The Wall Street Journal.

Google beheert onder meer YouTube en een advertentieplatform waar veel andere websites gebruik van maken. Daarmee worden door derde partijen ingekochte reclame-uitingen getoond aan hun bezoekers. 

Het is niet duidelijk of er concrete aanwijzingen zijn voor Russische inmenging via een van Googles platformen. Het bedrijf liet eerder deze maand nog weten geen bewijs te hebben gevonden dat partijen die banden hebben met Rusland verkiezingsadvertenties hebben ingekocht. 

Sindsdien heeft mogelijke manipulatie door Russische organisaties via sociale media de aandacht getrokken van de Amerikaanse senaat, die een grootschalig onderzoek heeft lopen naar de vermeende inmenging van Rusland in de presidentsverkiezingen. 

Ruslandonderzoek

Binnen het Ruslandonderzoek ging de aandacht de laatste weken vaker uit de Amerikaans techgiganten. Facebook maakte begin september bekend dat een Russische partij advertenties had ingekocht op het sociale netwerk om tijdens de verkiezingsperiode te tonen. 

In totaal identificeerde het bedrijf 470 accounts die aan Rusland gelinkt konden worden. Naar aanleiding van die informatie liet Twitter eerder deze week weten zo'n tweehonderd verdachte accounts te hebben gevonden op zijn platform.

Zowel Facebook, Twitter als Google zijn gevraagd om 1 november hun mogelijke rol in de beïnvloeding van de verkiezingen te bespreken tijdens een openbare zitting binnen het Ruslandonderzoek.