EDE - Het thuiswinkelen blijft groeien. Het afgelopen jaar is er in Nederland voor circa 1,7 miljard euro via internet gekocht. Dat is een groei van meer dan eenderde ten opzichte van de 1,2 miljard euro van 2003.

Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor 2004-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en Blauw Research.

De aankopen via internet groeien veel harder dan de reguliere bestedingen. De totale Nederlandse detailhandelsomzet daalde in 2004 volgens het CBS met 2,1 procent. Het aandeel van de online verkopen daarin is gegroeid naar boven de 2 procent.

Er zijn bijna vier miljoen mensen die online kopen. Dat betekent dat de gemiddelde besteding van de internetconsument 424 euro bedraagt, blijkt uit het onderzoek. De stijging is vooral het gevolg van duurdere bestellingen, zoals het online boeken van reizen of afsluiten van verzekeringen. De reismarkt omvat met 740 miljoen euro bijna de helft van de totale online thuiswinkelmarkt.

Het kopen via internet wordt ook bevorderd door de toename van het aantal ADSL- en kabelaansluitingen. "Online kopen is inmiddels gemeengoed geworden in de Nederlandse huishoudens", beweert Frank Sibbel van E-media Blauw Research.

Enkele jaren geleden maakten in Nederland nog maar enkelen gebruik van de mogelijkheid via internet spullen aan te schaffen. Zo bedroegen de online consumentenbestedingen in 1998 slechts 41 miljoen euro.