DEN HAAG - KPN, Vodafone, Duchtone, O2 en Ben houden de GSM-tarieven opzettelijk mistig. Dat is de indruk die de Consumentenbond heeft na onderzoek naar mobiel bellen, aldus directeur F. Cohen woensdag tijdens een gastcollege in Den Haag.
Consumentenbond

De bedrijven willen door raadselachtige rekeningen en chaotische tarieven een onderlinge prijzenslag voorkomen, vermoedt de bond. De Consumentenbond eist van de politiek en de toezichthouder dat zij ingrijpen.

De bond concludeert uit het onderzoek dat mensen die evenveel bellen zeer verschillende bedragen moeten betalen aan de diverse aanbieders van mobiele telefonie. Ook de verschillen in de kosten voor het versturen van SMS-berichten zijn aanzienlijk, aldus de bond.

Cohen: "De consument kan veel besparen door een andere aanbieder te kiezen, maar een goede keuze maken is haast onmogelijk. Iedere aanbieder heeft zijn eigen abonnementen, pakketten, tarieven en tariefstructuren, waardoor een brij aan belvormen ontstaat die voor een leek niet te ontrafelen is."