AMSTERDAM - De internetaanbieder XS4ALL is een bodemprocedure begonnen tegen de Nederlandse Staat om kosten vergoed te krijgen voor het aftapbaar maken van zijn internetverbindingen. De dochteronderneming van telecomconcern KPN verklaarde maandag dat het sinds eind 2001 al een half miljoen euro heeft geïnvesteerd om te voldoen aan deze wettelijke verplichting.

"Het gaat ons om het principe", verklaarde een woordvoerster van de provider over de stap. "Bij de overheid zit er nu geen enkele rem meer op om een kosten-batenanalyse te doen. Ze vraagt zich niet meer af of het aftappen de investering nog wel waard is."

Volgens XS4ALL moeten de internetaanbieders de komende jaren nog eens miljoenen euro's investeren als zij te maken krijgen met nieuwe Europese wetgeving. De Europese ministers van Justitie hebben een voorstel op tafel liggen om telecomaanbieders te verplichten om informatie over het internet- en telefoongebruik van hun klanten een tot drie jaar te bewaren.

XS4ALL zegt dat internetaanbieders in Italië, Finland, Frankrijk en Groot-Brittannië al een volledige kostenvergoeding krijgen voor het aftappen. In Oostenrijk is dat gebeurd nadat een bodemprocedure was begonnen, aldus de woordvoerster. Ook in de Verenigde Staten krijgen alle providers de kosten vergoed.

Bodemprocedure

De internetaanbieders XS4ALL, UPC en Wanadoo riepen eind vorig jaar nog gezamenlijk op tot politieke actie tegen de voorgenomen bewaarplicht van gegevens. XS4ALL opereert nu alleen in de bodemprocedure. "Dat doen wij wel vaker", stelde de zegsvrouw. De onderneming vindt het onredelijk dat de Nederlandse Staat de kosten niet vergoedt, vooral ook omdat internetaanbieders "geen enkel voordeel" hebben van de investeringen.

Vrije meningsuiting

In de dagvaarding stelt XS4ALL dat de huidige situatie ertoe leidt dat minder investeringen kunnen worden gedaan in andere, veiligere diensten, zoals telefonie via internettechnologie. Ook meent de provider dat het recht op vrije meningsuiting van alle internetters in het geding is.