AMSTERDAM - De Consumentenbond gaat "krachtig optreden" tegen alle internetproviders die consumentenleed veroorzaken. Dit meldt de bond woensdag. De bond reageert hiermee op de vele klachten die zij binnen hadden gekregen over internetprovider Tiscali.

De meeste klachten over Tiscali gaan over ADSL-abonnementen die consumenten konden afsluiten bij internetaanbieder Tiscali. Het aanbod hield in dat ze geen aansluitkosten hoefden te betalen en een gratis modem kregen. In de praktijk bleek dat mensen dit "cadeau" moesten voorschieten en het geld niet, of pas na aandringen, terugkregen.

Ook komen er bij de bond andere klachten over Tiscali binnen zoals laat of niet reageren op vragen van klanten.

Verder krijgt de bond veel kritiek over andere internetaanbieders. Afgelopen half jaar werden er diverse ongenoegens geuit: overstappen naar een andere provider duurt erg lang, de snelheid van de verbinding blijkt onbetrouwbaar, wijzigingen van voorwaarden worden niet of onduidelijk kenbaar gemaakt en mensen kunnen opeens minder downloaden dan in eerste instantie was afgesproken.

Dit is voor de Consumentenbond aanleiding om de internetmarkt nader onder de loep te nemen. Om nog sterker te staan richting de internetproviders roept de bond iedereen op die een klacht heeft over zijn internetaanbieder, die in te dienen op www.consumentenbond.nl .