Invoering elektronisch stemmen kost tot 365 miljoen

Om elektronisch stemmen bij verkiezingen mogelijk te maken is een investering van zeker tussen de 260 en 365 miljoen euro nodig.

Dat schijft minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer.

Hierbij gaat het alleen nog maar om investeringskosten voor de leverancier. Daar komen voor de overheid nog een reeks kosten bij voor onder meer de aanbesteding, de begeleiding en aansturing van de ontwikkeling van de apparaten en de opbouw van deskundigheid, aldus de bewindsman.

Dit blijkt uit onderzoek van de commissie Elektronisch stemmen en tellen in het stemlokaal (commissie-Van Beek). In 2014 schatte de commissie de investeringskosten nog tussen de 150 en 250 miljoen euro.

De gemeenten voelen niets voor volledig elektronisch stemmen. Zij pleiten voor een nieuw model (papieren) stembiljet dat elektronisch kan worden geteld. Een nieuw kabinet moet uiteindelijk een besluit nemen.

Beveiliging

In Nederland werd jarenlang elektronisch gestemd, maar de stemcomputers werden in 2007 afgeschaft omdat de beveiliging niet in orde bleek. In 2016 stemde de Tweede Kamer nog tegen een VVD-voorstel voor stemcomputers die een papieren stembiljet uitprinten, dat door de kiezer kan worden gecontroleerd.

Begin dit jaar werd bovendien besloten om de stemmen van de Tweede Kamerverkiezingen volledig handmatig te tellen. Bij het tellen werd in het verleden software gebruikt, maar die bleek bij onderzoek van RTL Nieuws onveilig.

Tip de redactie