Facebook wil foute advertenties en links aanpakken die op het netwerk verschijnen, doordat ze de beoordelaars van Facebook misleiden.

Dat kondigt het sociale netwerk Facebook op zijn website aan. Extra maatregelen moeten zorgen dat oplichters vage advertenties niet meer kunnen publiceren.

Door het beoordelingsteam van Facebook te misleiden, was het voor oplichters lange tijd mogelijk om foute links en advertenties te uploaden. Dat waren bijvoorbeeld reclames voor dieetpillen, pornografie of gokwebsites.

Facebook zegt een nieuw systeem met kunstmatige intelligentie te hebben gebouwd om links en advertenties op te sporen die niet aan de regels voldoen. Ook zijn er meer mensen in dienst genomen die hieraan moeten werken. Adverteerders en pagina's die betrapt worden, zullen van Facebook worden verbannen.

Cloaking

Om langs de inspectie te komen, werd gebruikgemaakt van een techniek genaamd 'cloaking'. De beoordelaars van Facebook kregen dan een andere inhoud van advertenties te zien dan gebruikers.

De maatregel draagt bij aan Facebooks strijd tegen nep-informatie. Het netwerk voerde eerst al meldingen toe voor nepnieuws en -links. Ook worden spamlinks vaker verborgen dankzij algoritmes van Facebook.