AMSTERDAM - De reclame die kabelconcern UPC maakte voor zijn telefoniedochter Priority Telecom, was te absoluut en daardoor misleidend. Dit oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC).

Via haar informatiekanaal beweerde UPC dat bellen via Priority Telecom tot 20 procent goedkoper is. De uitzonderingen daarop bracht het bedrijf niet of nauwelijks leesbaar in beeld. Ook een vergelijking met de concurrentie ging mank, omdat UPC volgens de RCC uitging van een "allerminst gangbare situatie", namelijk telefoongesprekken met een duur van honderd minuten.

UPC liet vrijdag weten dat de gewraakte reclame inmiddels niet meer wordt gebruikt. Ook andere reclame voor Priority Telecom is in de geest van de uitspraak van de RCC aangepast, zei een woordvoerder. De door de commissie gewraakte reclame betrof volgens hem een "oude band van vorig jaar" die per vergissing opnieuw was geprogrammeerd.

De RCC zegt de uitspraak openbaar te hebben gemaakt omdat zij UPC al meerdere malen heeft aanbevolen om niet meer in strijd met Nederlandse Reclame Code reclame te maken voor Priority Telecom.