DEN HAAG - De telefonische bereikbaarheid van de Belastingdienst is de afgelopen maand iets verbeterd. Ongeveer de helft van de hulpbehoevenden krijgt een medewerker van de fiscus aan de lijn als hij of zij belt met 0800-0543.

Een woordvoerster van het ministerie van Financiën erkende zaterdag dat de bereikbaarheid nog onvoldoende is. "Het gaat heel langzaam beter, maar het loopt nog niet optimaal".

Extra personeel

De Belastingdienst heeft begin januari extra personeel ingeschakeld om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren. In het recente verleden slaagden slechts drie op de tien bellers erin contact te krijgen met een belastinghulpverlener.

De Belastingdienst wil de bereikbaarheid drastisch verbeteren. De gemiddelde wachttijd moet omlaag van vier naar twee minuten. In 2007 moet zeker 80 procent van de bellers contact krijgen met een medewerker van de belastingtelefoon.

Hulpvragen

De dienst nam afgelopen week in Eindhoven een call-center in gebruik. Daar verwerken 160 medewerkers relatief eenvoudige hulpvragen. In totaal heeft de fiscus op de hulpdienst nu ongeveer 650 medewerkers.

Jaarlijks krijgt de Belastingdienst 9 miljoen bellers. Op piekdagen komen er tussen de 60.000 en 70.000 telefoontjes binnen. Doorgaans liggen die dagen in maart, maar dit jaar leiden onder meer de nieuwe WOZ-beschikkingen al vroeg tot een hausse aan telefoontjes. Deze week kwamen er dagelijks ongeveer 70.000 telefoontjes binnen.