AMSTERDAM - De Consumentenbond is boos op kabelprovider Casema over een advertentie die zaterdag 8 juni in de Volkskrant verscheen. Daarin werd de snelheid van de kabelabonnementen van @Home, Chello en Wanadoo Premium (Casema) naast de adsl-abonnementen van KPN gelegd. De lezers worden door de advertentie misleid, vindt de Consumentenbond die daarom naar de rechter dreigt te stappen.

Uit een onlangs gehouden onderzoek van het computerblad PC Magazine bleek dat de snelheden van enkele kabelabonnementen veel verder reikt dan het Mxstream adsl-abonnement van KPN. In een paginagrote advertentie stond een grafiek met de gemiddelde snelheid van @Home, Chello en Casema. Maar de snelheid van Wanadoo Premium ligt beduidend lager dan de abonnementen van @Home en Chello.

"Dus lift Casema mee op de snelheid van Chello en vooral van @Home", reageert woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond. Het onderscheid in snelheid wordt in de advertentie niet gemaakt. In de advertentie staat dat de downloadsnelheid van het gewone MxStream-abonnement 50 Kbyte/sec is, die van MxStream Fast ongeveer 100 Kb/s tegenover ongeveer 150 Kb/s van de drie kabelproviders.

"In de advertentie staat niets dat niet waar is", zegt Casema-woordvoerder Gradus Vos in de
Volkskrant

Casema gaat nu praten met de Consumentenbond, weet de Volkskrant te melden. "Maar om nu meteen met juridische stappen te dreigen, dat vinden wij een beetje overdone", besluit Vos.