Nederlandse entertainmentmarkt groeit licht in 2004

HILVERSUM - De Nederlandse markt voor entertainmentproducten zoals CD's, DVD's en games groeide in 2004 met 2 procent in omzet en 1 procent in stuks. Dat de markt slechts gering groeide, wordt veroorzaakt door de dalende verkopen van muziekdragers en videobanden en door de dalende prijzen voor entertainmentproducten, meldde brancheorganisatie NVPI donderdag.

Vooral de gemiddelde prijs die voor een game betaald wordt, daalde drastisch. De audiomarkt daalde in 2004 met 7 procent in omzet en 5 procent in stuks. De markt voor singles bleef ook in 2004 verder dalen en zakte naar 2,7 miljoen verkochte stuks. Verwacht wordt dat de internetverkoop van losse nummers de singlemarkt in 2005 zal overnemen.

De verkoop van cd-albums daalde met 10 procent in omzet en 6 procent in stuks. De gemiddelde winkelprijsprijs daalde verder tot ruim 12 euro. Het genre muziek-DVD groeide met 6 procent in omzet en 8 procent in stuks.

De verkoop van film-DVD's steeg in 2004 met 21 procent in omzet en 25 procent in stuks. Daarmee zet DVD de opwaartse lijn door. De verkoop van films op een voorbespeelde drager is daarmee bijna geheel overgegaan van de VHS-videoband op de nieuwe digitale drager, want het aantal verkochte voorbespeelde videobanden daalde met 67 procent van 6 miljoen naar 1,95 miljoen. De omzet daalde met 69 procent.

De verkoop van games voor de PC of spelcomputer (gameconsole) steeg in 2004 met 12 procent in omzet en 27 procent in stuks. Het grote verschil in omzet en stuks komt door de flinke verlaging van de gemiddelde prijs. Een spel voor de PC daalde 17 procent in prijs, de gemiddelde prijs voor een gameconsole daalde met 11 procent.

Tip de redactie