AMSTERDAM - Uit een onderzoek door Nierlsen Media Research, komt naar voren dat het online reclame aanbod in de VS afgenomen is met 8,4 procent. Dit meldt Emerce dinsdag. Deze afname staat in contrast met de stijging (2,3 procent) voor alle mediatypen.

Nielsen meldt dat in de eerste helft van 2002 er in totaal 46,5 miljard dollar is uitgegeven aan reclame. Vorig jaar was dat, in dezelfde periode, 45,5 miljard dollar.Van de negen verschillende mediatypen zagen er zes een toename in advertentiebestedingen. Lokale kranten bijvoorbeeld, zagen de advertentiebestedingen voor hun medium met negen procent stijgen.

Echter, aan internetreclame werd in het afgelopen half jaar 3,4 miljard dollar uitgegeven, terwijl dat vorig jaar nog 3, 76 miljard was; een afname van 8,4 procent. Hetzelfde geldt overigens ook voor tijdschriften die een afname hadden van 1 procent tot een bedrag van 6,26 miljard dollar.

Op nummer één van internetadverteerders staat Bertelsmann> dit bedrijf verloor onlangs zijn topman , onder andere omdat de raad van commissarissen vraagtekens plaatste bij de internetstrategie. Op de tweede plaats staat Columbia House.

Nieuwe investeerders zijn onder meer Citigroup, AT&T en USA Interactive. eBay, Ameritrade en AOL Time Warner zijn inmiddels verdwenen uit de top tien.