GOUDA - Internetapotheek eFarma, die geneesmiddelen op doktersrecept per post aan klanten toestuurt, mag toch een premie, korting of bonus aan vaste klanten geven. Dat heeft de beroepscommissie van de Codecommissie voor de Geneesmiddelenreclame (CGR) dinsdag bekendgemaakt.

Apothekersorganisatie KNMP vocht de korting aan. De CGR gaf de KNMP aanvankelijk gelijk. Zij oordeelde in november dat de financiële voordelen verkoopbevorderend werken. Dat is reclame en dat mag niet. In hoger beroep werd die uitspraak echter ingetrokken.

Volgens de beroepscommissie van de CGR is het aanbod gericht op alle medicijnen en wordt er geen reclame voor specifieke geneesmiddelen gemaakt. Bovendien hebben patiënten een doktersrecept nodig. Ook is er geen sprake van dat de premie en kortingen aanzetten tot meer medicijngebruik, oordeelt de commissie.

eFarma richt zich vooral op mensen die regelmatig herhalingsrecepten van hun arts krijgen. De apotheker stuurt mensen die bijvoorbeeld één keer in de vier maanden een nieuw recept krijgen, een waarschuwing dat hun medicijnen bijna op zijn.

Vaste klanten krijgen een korting die afhankelijk is van het rendement van eFarma. Daarnaast krijgen ze van enkele zorgverzekeraars, zoals VGZ, een vaste klantenpremie van 12 euro.