AMSTERDAM - Het Amerikaanse bedrijf Quova heeft een techniek ontwikkeld waarmee aanbieders op internet hun afnemers op basis van geografische gegevens kunnen herkennen.
Quova

Die toepassing, genaamd GeoPoint, stelt bedrijven als kranten en tijdschriften in staat in bepaalde gebieden abonnementsgeld voor hun diensten te vragen.

De Britse bladen The Times en The Sunday Times gaan binnenkort over tot het heffen van abonnementsgeld voor lezers die de bladen buiten Groot-Brittannië op internet lezen.

"Times is veel geld kwijt met de distributie van de kranten naar het buitenland. Veel lezers kopen de bladen echter niet in de kiosken maar lezen de uitgaven gratis op internet", aldus een woordvoerder van het in Amsterdam gevestigde Europese hoofdkantoor van Quova.

Losse verkoop

"De krant wil op deze manier geld terughalen dat normaal gesproken via de losse verkoop wordt verdiend." De kosten worden via internet met een creditcard voldaan.

Met de techniek van Quovat kan worden afgelezen vanuit welk land de internetgebruiker inlogt. Dat gebeurt op basis van een uniek nummer, namelijk het zogenoemde IP-adres van de pc.

Privacyregels

"Het programma voldoet aan de privacyregels omdat het niet kan worden gebruikt voor het opsporen van de persoonlijke registratiegegevens van de gebruiker", aldus Quova. "Het gaat alleen om de vaststelling van geografische gegevens."

Volgens het bedrijf hebben in Europa al zo'n vijf andere bladen interesse getoond voor de toepassing. Het zou niet om Nederlandse media gaan.