AMSTERDAM - Microsoft heeft na twee jaar sleutelen zijn nieuwe zoekmachine klaar. De Amerikaanse softwaregigant gaat daarmee de slag aan met Google, dat nu nog veruit de meeste zoekopdrachten op internet uitvoert.

Microsoft was tot voor kort voor het bieden van zoekresultaten afhankelijk van technologieën van anderen. Het concern presenteerde in november de eerste testversie van een geheel eigen machine.

Sinds dinsdag is het definitieve resultaat, dat meer dan 5 miljard internetpagina's heeft geïndexeerd, te vinden op het webadres search.msn.com. Er is ook een Nederlandstalige versie beschikbaar, maar bij deze ontbreekt voorlopig de mogelijkheid om in de elektronische encyclopedie Encarta te zoeken.

Alternatief

Microsoft wil met de zoekmachine binnen een jaar een "serieus alternatief" worden voor Google, zegt directeur Joost Nienhuis van MSN Nederland. Daar is momenteel geen sprake van. In Nederland heeft Microsoft maar een marktaandeel van enkele procenten in handen.

Het aandeel van Google in het totale aantal verrichte zoekopdrachten wordt soms geschat op meer dan 80 procent, waarmee het ook een groot deel van de reclame-uitgaven op internet bij elkaar kan harken.

Hotmail

Om terrein terug te winnen, heeft Microsoft zijn zoekmachine geïntegreerd in de populaire e-maildienst Hotmail en in de jongste versie van het chatprogramma MSN Messenger. Daarnaast moeten toevoegingen, zoals de zoekmogelijkheid op Nederlandse nieuwssites, het verschil gaan uitmaken. Nienhuis: "We zijn aan het bouwen. Er moeten meer onderdelen bijkomen."

Reclamegeweld

Microsoft zal zijn nieuwe machine niet met veel reclamegeweld aanprijzen. Wel zal worden gepoogd meer mensen te stimuleren om gebruik te maken van MSN Search als zij via Hotmail of Messenger op het internet actief zijn. Nu blijken veelal de miljoenen gebruikers van deze Microsoft-diensten voor zoekopdrachten te surfen naar de websites van bijvoorbeeld Google en Ilse.

Zoekopdrachten

Nienhuis verwacht dat zijn klanten zullen ervaren dat Microsoft ook een goede machine in huis heeft. Volgens hem eindigt bij alle huidige zoekmachines een op de twee zoekopdrachten in het niets. Bovendien blijkt dat het meest relevante zoekresultaat meestal pas na elf minuten boven water komt. "Daar willen wij iets aan doen door meer controle te bieden over de zoekopdrachten."

De zoekmachine is de afgelopen maanden uitvoerig getest. Stiekem draait de technologie al sinds 19 januari via Hotmail en Messenger 7.0. Daarbij zijn geen storingen opgetreden, bezweert Nienhuis. In november lag de testversie er bij haar lancering tijdelijk uit toen de servers van Microsoft de toeloop niet aankonden.