Al-Jazeera in top vijf van grote merken

NEW YORK - De Arabische nieuwszender Al-Jazeera staat op de vijfde plaats op de ranglijst van 's werelds invloedrijkste merken in 2004. Dat heeft het on line magazine Brandchannel zondag bekendgemaakt.

In een enquête onder bijna 2000 lezers van het vaktijdschrift op internet voor de reclame- en merkenbranche in 75 landen werd Apple gekozen tot het merk met de grootste wereldwijde invloed. Daarmee stootte de Amerikaanse computerfabrikant zoekmachine Google van de troon, die sinds 2002 op nummer 1 had gestaan. Miljoenen mensen hebben in 2004 een iPod gekocht, de mobiele digitale muziekspeler van Apple.

Uitgever Robin Rusch van Brandchannel denkt dat Al Jazeera zijn vijfde plaats dankt aan het feit dat de zender voor de wereld een van de weinige toegangswegen is tot nieuws uit Irak en Afghanistan met een ander gezichtspunt dan het westerse.

In het jaarlijkse onderzoek wordt lezers gevraagd aan een bepaald merk een cijfer te geven voor de invloed die het heeft op het leven van mensen.

Tip de redactie