Google verreweg populairste zoekmachine

AMSTERDAM - De populariteit van zoekmachine Google blijft maar toenemen. Het marktaandeel van de zoekmachine kwam het afgelopen jaar uit op 84 procent. Dat is een stijging van 10 procentpunten ten opzichte van oktober 2004. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google.

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor. Het Search Engine Mediabureau Checkit deed in samenwerking met bureau RM Interactive naar bekendheid, gebruik en waardering van zoekmachines onder ruim 1100 Nederlandse Internetgebruikers.

De lijst:

1. Google 84 procent (+10)
2. Ilse 9 procent ( -5)
3. MSN 2 procent ( -1)
4. Vinden 2 procent ( =0)
5. AltaVista 1 procent ( -1)

Zoekmachine Ilse zag haar marktaandeel met 5 procentpunt dalen het afgelopen jaar naar 9 procent. Op een gedeelde derde plaats staan zoekmachines MSN en Vinden, beiden met 2 procent.

Toolbars

Voor het eerst is er ook onderzoek gedaan naar het gebruik en de waardering van toolbars. Van alle Nederlandse internetgebruikers heeft 66 procent wel eens van toolbars gehoord. Van deze mensen kent 70 procent de Google toolbar, 50 procent kent de MSN toolbar en 25 procent kent de Yahoo toolbar.

Het gebruik van de toolbars ligt beduidend lager. Zo maakt 15 procent gebruik van de Google toolbar, terwijl de MSN toolbar en de Yahoo toolbar door respectievelijk 3 procent en 1 procent van de internetgebruikers worden gebruikt. Het blokkeren van pop-ups en het uitvoeren van zoekopdrachten zijn de populairste functies van de Google toolbar.

De bekendheid en het gebruik van zogenaamde desktop search programma's blijkt laag te zijn. Bijna driekwart van de internetgebruikers heeft zelfs nog nooit van deze programma's gehoord waarmee je snel de inhoud van je eigen computer kunt doorzoeken.

Tip de redactie