LONDEN - De digitale muziekmarkt is vorig jaar goed op stoom gekomen. In de Verenigde Staten en Europa hebben consumenten tegen betaling ruim 200 miljoen liedjes van internet gehaald. In 2003 waren dat er 20 miljoen. De platenmaatschappijen haalden voor het eerst "significante omzetten", oftewel "enige honderden miljoenen dollars", uit de verkoop van muziek via internet.

Dat concludeert de internationale branchevereniging van platenmaatschappijen IFPI in een rapport dat woensdag is verschenen. Het onderzoeksbureau Jupiter schat dat de digitale muziekmarkt vorig jaar 330 miljoen dollar waard was en verwacht een verdubbeling in 2005.

iTunes

IFPI signaleerde verder dat het aantal websites dat liedjes verkoopt, explodeerde van vijftig in 2003 naar ruim 230 een jaar erna. Een bekende internetmuziekwinkel is iTunes van computerfabrikant Apple.

De groeiende populariteit van websites waar muziekliefhebbers legaal nummers kunnen downloaden, brengt IFPI in verband met het grote gebruik van mobiele telefoons en draagbare muziekspelers, zoals de populaire iPod (eveneens van Apple).

Groot probleem

De muziekindustrie leed jarenlang hevig onder het massale illegale gekopieer via internet. Het blijft een groot probleem, maar de juridische stappen die de muziekindustrie vorig jaar tegen overtreders zette, werken wel, stelde IFPI.

"De grootste uitdaging voor de muziekindustrie is altijd geweest dat het makkelijker wordt om muziek te kopen in plaats van het te stelen", zei IFPI-voorzitter John Kennedy. Nu steeds meer consumenten de betaalsites omarmen, moet de branche zich optimaal inspannen om het legale muziekaanbod op internet zo groot mogelijk te maken.

IFPI is ervan overtuigd dat de digitale muziekmarkt dan een hoge vlucht gaat nemen. "Eindelijk is de dreiging veranderd in een kans", constateerde Kennedy.