Pfizer moet reclame voor Viagra staken

GOUDA - Medicijnenfabrikant Pfizer mag geen reclame meer maken voor de erectiepil Viagra op de website www.erectieplein.nl.

Ook door in radiospotjes naar de door de fabrikant gesponsorde site te verwijzen heeft Pfizer zich schuldig gemaakt aan ongeoorloofde publieksreclame voor een medicijn dat alleen op recept verkrijgbaar is.

Kant

Dat heeft de Codecommissie Geneesmiddelenreclame (CGR) geoordeeld naar aanleiding van een klacht die Tweede-Kamerlid Kant (SP) bij haar tegen Pfizer had ingediend. De commissie verwierp het verweer van Pfizer dat erectieplein.nl alleen informatie bevat.

Wat het bedrijf informatie noemt, is volgens de CGR duidelijk in het voordeel van Viagra. Bezoekers komen bovendien via links naar emaildokter.nl en internetapotheken altijd bij Pfizers erectiepil uit.

Tweede reprimade

Het is de tweede reprimande van de CGR voor Pfizer in korte tijd. De commissie tikte de geneesmiddelenfabrikant deze week ook op de vingers omdat hij in de bijsluiter van cholestorolverlager Lipitor had verzwegen dat in zeldzame gevallen de levensbedreigende spierziekte rhabdomyolyse als bijwerking van het middel kan optreden. Concurrent AstraZeneca had de zaak aangespannen.

In de zaak over erectieplein.nl had Pfizer aangevoerd dat de site een initiatief is van de onafhankelijke Stichting Medische Informatie, Literatuur en Educatie (SMILE). Op de inhoud heeft de fabrikant naar eigen zeggen geen invloed. De CGR noemde die stelling "zo ongerijmd en ongeloofwaardig dat dit verweer nauwelijks serieus te nemen is''.

De commissie viel er vooral over dat erectieplein.nl veel uitgebreider aandacht besteedt aan Viagra dan aan concurrerende erectiepillen als Cialis, Levitra en Uprima. De tekst schermt met vergelijkend medisch onderzoek dat zou uitwijzen dat geen middel effectiever is dan Viagra. Bovendien gaat de site gedetailleerder in op de bijwerkingen van andere erectiepillen dan op die van Viagra.

Tip de redactie