Microsoft gaat zich meer richten op amusementsmarkt

LAS VEGAS - De Amerikaanse softwaregigant Microsoft gaat zich meer toeleggen op de amusementsindustrie. Oprichter Bill Gates kondigde woensdag aan te willen samenwerken met televisie- en elektronicabedrijven om de Microsoft-producten beter bij mensen thuis te kunnen aanbieden.

Gates zei dat bij de opening van de prestigieuze elektronicabeurs CES 2005 in Las Vegas. Volgens Gates worden de mogelijkheden van computernetwerken bij mensen thuis steeds groter. Hij wil daarom dat Microsoft deze mogelijkheden gaat uitbreiden om digitale informatie vanaf elke plek in het huis op te slaan en af te spelen. Meer dan tien miljoen huishoudens in de Verenigde Staten zijn al voorzien van een computernetwerk.

Door samen te werken met onder meer muziekomroep MTV en tv-aanbieder TiVo gaat Microsoft aan zijn consumenten diverse producten, zoals muziek, film en beeld, aanbieden. Deze databestanden kunnen dan later naar keuze worden afgespeeld op allerlei apparaten, zoals digitale camera's, muziek- en filmspelers. Gates noemt deze innovatieve ontwikkeling de "digitale levensstijl".

De beslissing van Microsoft is de nieuwste stap in de zogenoemde 'strijd om de huiskamer'. Deze strijd gaat erom welk bedrijf de meeste electronicaproducten zoals dvd-recorders, spelcomputers en andere spullen voor vermaak verkoopt.

Volgens Microsoft laten de verkoopcijfers van zijn spelcomputer XBox zien dat het voorlopig in de strijd om de Amerikaanse consument aan kop gaat. Het bedrijf verwacht voor juli van dit jaar meer dan 20 miljoen exemplaren te verkopen. Andere concurrenten op deze markt zijn de Playstation 2 van Sony en de Gamecube van Nintendo.

Ook op de pc-markt liet het bedrijf van Gates goede cijfers zien. De Windows Media Center-computer ging het afgelopen jaar meer dan een miljoen keer over de toonbank.

Tip de redactie