Consument verwacht te betalen met Mobiel

DEN HAAG - Bijna vier van de tien consumenten denkt in de toekomst de mobiele telefoon te gebruiken bij het afrekenen. Zo ziet 38 procent voordelen in mobiel betalen van parkeergeld. Ruim een kwart denkt aan telefonisch afrekenen van kaartjes voor het openbaar vervoer en 23 procent zou er onderweg tolgeld mee willen betalen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 1274 mensen dat is gepubliceerd in de donderdag verschenen Digitale Consument. Ruim 40 procent heeft vooralsnog geen behoefte om de mobiele telefoon te gebruiken als elektronische beurs en eenvijfde weet het niet.

Nooit betaald per mobiel

Van de ondervraagden heeft 87 procent nog nooit met zijn mobiel betaald. Van de 13 procent die af en toe iets op locatie telefonisch afrekent, koopt meer dan de helft ringtones (de deuntjes die klinken als de mobiel overgaat). Bijna een kwart bestelt ook nieuwsberichten, 6 procent koopt parkeerbewijzen, 4 procent beleggingsinformatie en 3 procent muziek.

Volgens de bond is het nog maar sporadisch mogelijk om de mobiele telefoon te gebruiken als portemonnee, pinpas of creditcard. Zo kan in een beperkt aantal gemeenten (Bussum, Delft, Den Haag, Deventer, Enschede, Groningen, Haarlem, Leiden en Rotterdam) mobiel parkeergeld worden afgerekend.

Parkeren

Een voordeel is volgens de bond dat parkeerkosten achteraf worden betaald, zodat consumenten vooraf niet meer hoeven in te schatten hoe lang ze hun auto willen laten staan. Wel moet bovenop het parkeergeld abonnementskosten voor de dienst worden betaald.

Vooral vragen rond de extra kosten houden volgens de bond mensen tegen om hun mobiele telefoon als elektronische beurs te gebruiken.

Tip de redactie