AMSTERDAM - De brancheorganisatie voor direct marketing (DMSA) vindt het jammer dat het Europees Parlement donderdag heeft gekozen voor het verbod op ongevraagde e-mail. "De keuze van het Europees Parlement zal de ontwikkeling van e-marketing belemmeren."

Het Europees Parlement besloot donderdag dat bedrijven geen reclame per e-mail naar willekeurige adressen mogen sturen. Het verbod geldt niet voor bestaande klanten van bedrijven. Dit noemt de DMSA de 'zachte opt-in'.

De marketingorganisatie vindt deze keuze onterecht omdat Nederlandse bedrijven zich sinds augustus 2000 houden aan zelfregulering waarbij wordt uitgegaan van opt-out (e-mail sturen mag totdat de ontvanger aangeeft dat het ongewenst is).Bovendien heeft de DMSA onlangs de
Infofilter

"De keuze van het EP zal de ontwikkeling van e-marketing belemmeren", schrijft de DMSA in een reactie.Het verbod op ongevraagde sms-berichten vindt de DMSA kortzichtig omdat er in de toekomst wellicht een technische oplossing gevonden wordt waarmee persoonlijke sms-berichten te onderscheiden zijn van commerciële sms-jes.

Donderdag reageerde de consumentenbond ook al op het Europees besluit. De bond zegt blij te zijn met het besluit van het Europese Parlement en hoopt dat hiermee een einde komt aan de handel van e-mailadressen en mobiele telefoonnummers om vervolgens blind reclame te versturen.

/NETEU staat spam met opt-in toeReclamefilter op internet populair bij consumentDMSA biedt online 'opt out'-mogelijkheid