HOUTEN - De markt voor breedbandinternet via adsl- of kabelverbindingen groeit onstuimig. In het derde kwartaal telde Nederland bijna 2,85 miljoen aansluitingen. Dat is 77,9 procent meer dan een jaar eerder. Dat liet het onderzoeksbureau Telecompaper vrijdag weten.

Het aantal internetaansluitingen neemt ieder kwartaal toe. De verhouding tussen adsl en kabel slaat door in het voordeel van adsl, dat goed is voor een marktaandeel van 54,7 procent.

Het telecomconcern KPN is nog altijd marktleider met zijn dochterondernemingen Planet Internet, Het Net en XS4ALL. Gezamenlijk tekenden die in het derde kwartaal voor een marktaandeel van 26 procent. Van de kabelmaatschappijen was Casema's Wanadoo het grootst met een marktaandeel van 15,1 procent.

Daarna volgen @home (van Essent) en Chello (van UPC) met respectievelijk 14,4 en 13,3 procent. Als de KPN-dochters op eigen kracht worden beoordeeld, zijn hun afzonderlijke marktaandelen kleiner dan de afzonderlijke producten van Casema, Essent en Chello.