DEN HAAG - Dutchtone haalt het omstreden spotje met de agressieve kabouters per direct van het scherm. Dat heeft een woordvoerder woensdag bevestigd.
Dutchtone

Bij de Reclamecodecommissie (RCC) kwamen een week na de lancering van de commercial honderden klachten binnen. Gebelgde lilliputters, bezorgde ouders en zedenmeesters die een link legden met de moord op Pim Fortuyn: in alle lagen van de bevolking waren de criticasters te vinden, aldus de RCC en Dutchtone.

Bekijk de video bij Adformatie
modem
breedband

"We hadden wel wat commotie verwacht, maar dat Nederland zich zo druk kan maken over een spotje wisten we niet", stelde woordvoerder H. van Bergen van Dutchtone. Hij benadrukt dat het filmpje niet louter negatieve reacties opleverden.

"We richtten ons op een specifieke doelgroep, namelijk de jongvolwassene die wel van dit soort absurde humor houdt. Maar ouderen klanten namen wel aanstoot aan het spotje en ook zij zijn bij ons koning."

In brand

In het spotje belaagt een groep gewelddadige kabouters in een pretpark een gezin omdat de familie naar de mening van de kleine mannetjes niet genoeg heeft betaald. De lilliputters hakken met houwelen op de auto in en dreigen de wagen zelfs in brand te steken.

De meeste klachten gingen over het stigmatiserende beeld dat van kleine mensen wordt geschetst. Andere klachten kwamen van ouders die bezorgd waren dat hun kinderen een verkeerd beeld van de sprookjesfiguren zouden krijgen. Ook klaagden mensen over het feit dat het spotje zinloos geweld in de hand zou werken.

De boodschap die Dutchtone met het filmpje wilde uitdragen, is dat abonnees bij de telefoonprovider niet achteraf onverwacht voor kosten komen te staan.