AMSTERDAM - West-Europa overtreft dit jaar de Verenigde Staten met kerstinkopen op internet. Het onderzoeksbureau Forrester verwacht dat de ongeveer 96 miljoen West-Europese internetshoppers rond de feestdagen 13 miljard euro zullen spenderen tegen 10 miljard voor de Amerikanen.

De Europese uitgaven stijgen 44 procent, stelt Forrester in een woensdag gepubliceerd onderzoek. Deze sterke toename is vooral toe te schrijven aan welgestelden die steeds meer online winkelen. Ook is de aanwezigheid van traditionele winkelketens op internet sterk toegenomen en wordt er flink gestunt met prijzen.

Bezuinigen

De VS blijven volgens het onderzoek met een groei van 20 procent achter omdat de Amerikanen dit jaar aan het bezuinigen zijn geslagen. In de VS is winkelen via internet veel gewoner dan in Europa. Daardoor zijn de bezuinigingen ook merkbaar bij de webwinkels.

In de cijfers zijn ook de uitgaven aan reizen meegenomen. Die maken met 2,7 miljard euro nog altijd het grootste deel uit van de totale West-Europese spenderingen op internet. Daarna volgen kleding (1,5 miljard euro), boeken (1,3 miljard) en computerhardware (996 miljoen).

Nederland

De Nederlandse internetuitgaven in de kerstperiode komen uit op 584 miljoen euro, zo verwacht Forrester. In geheel 2003 bedroegen die 1,2 miljard euro.

Onveilig betalen

Alleen in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk zijn de uitgaven groter. Volgens onderzoekster H. Omwando is er in Nederland sprake van een volwassenere markt dan in de meeste andere West-Europese landen. "Meer dan de helft van de consumenten is al meer dan drie jaar online." Een ander voordeel is dat er veel alternatieve betalingswijzen bestaan voor de creditcard, zo zegt Omwando. De vrees voor een onveilige betaling, die veel kopers toch nog hebben, is daardoor minder groot.

Middenmoot

Gemiddeld geeft de Nederlander 117 euro uit via internet. Daarmee bevindt hij zich in de middenmoot. Zwitsers kennen de grootste spenderingsdrift op internet: 214 euro per hoofd van de bevolking.