Google wijzigt de manier waarop e-mails worden gescand om relevante advertenties te tonen. Dat is het resultaat van een schikking in een privacyrechtszaak.

De zaak werd vorig jaar aangespannen door mensen die Gmail, de e-maildienst van Google, juist niet gebruiken.

Zij vonden dat hun privacy werd geschonden, omdat Google e-mailscans uitvoert op berichten die mogelijk afkomstig zijn van mensen die zelf geen klant zijn bij het internetbedrijf.

Google scant e-mails op spam en virussen, maar laat zijn systemen ook kijken naar de inhoud van e-mails om er relevante advertenties naast te plaatsen. Dat gebeurt al voordat een e-mail in de inbox van de ontvanger belandt.

Als resultaat van de schikking zal Google deze scans pas uitvoeren als een e-mail al in de inbox is aangekomen, meldt The Verge. Het gaat om een verschil van een fractie van een seconde, maar volgens de aanklagers is het verschil vergelijkbaar met het inzien van een dichte envelop of een envelop die al geopend is. De spam- en virusscans gebeuren nog wel voordat een e-mail zichtbaar is voor de ontvanger.

Google betaalt ook de advocaatkosten van ruim 2 miljoen dollar in de zaak, die mogelijk gevolgen zal hebben voor andere e-mailproviders die vergelijkbare praktijken hanteren.