NIEUWEGEIN - De internetwinkel bol.com stapt in de verkoop van kleine consumentenelektronica zoals digitale camera's, mp3-spelers, zakcomputers en mobiele telefoons. Ze moeten binnen drie jaar de op een na belangrijkste productgroep voor bol.com vormen. Boeken blijven ook in de toekomst de grootste omzetmaker.

"Voor de eerste twaalf maanden rekenen we op een omzet die in de vele miljoenen loopt", zei directeur Daniel Ropers woensdag over het nieuwe aanbod. Bol.com wil voor eind 2005 marktleider zijn in de internetverkoop van kleine consumentenelektronica.

Bol.com verwacht dat internet binnen drie jaar uitgroeit tot het belangrijkste verkooppunt voor kleine consumentenelektroncia en dus allerhande winkels passeert. Daarbij baseert het bedrijf zich op de uitkomsten van een onderzoek van TNS NIPO onder vijfhonderd Nederlandse huishoudens met internettoegang.

Volgens het onderzoeksbureau bezit 67 procent van deze huishoudens een digitale camera, terwijl 14 procent er de komende tijd een wil kopen. Zes procent overweegt zelfs een tweede exemplaar aan te schaffen.

Eenderde van de ondervraagden heeft binnen twee jaar één of meerdere mp3-spelers. Eenvijfde oriënteert zich nu op al internet voor deze aankopen. Bol.com verwacht dat dit aantal snel toeneemt.