DEN HAAG - De agressieve sms-prijzenslag die KPN half juni ontketende, heeft vruchten afgeworpen. Het telecomconcern meldde maandag bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal dat zijn marktaandeel in Nederland weer stijgt. Lang heeft de marktleider moeten toezien dat concurrenten als T-Mobile, Orange en Telfort oprukten.

KPN kondigde bij de halfjaarcijfers al aan weer een marktaandeel van minstens 40 procent te willen bereiken. Dat is met 39,9 procent in de periode juli-september net niet gehaald, maar in vergelijking met de drie maanden ervoor is er sprake van een toename van 0,6 procentpunt. Dit is in een vechtmarkt als mobiele telefonie een behoorlijke prestatie.

Prijsverlaging

"We komen weer terug", zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer in een reactie op het hogere marktaandeel. De sms-actie, die de prijs van het versturen van een tekstbericht via een mobieltje terugbracht van ruim 20 eurocent naar nog geen 10 cent, is volgens hem "verrassend goed" verlopen. In het afgelopen kwartaal kwamen er in Nederland 367.000 klanten bij tot een totaal van bijna 5,8 miljoen.

KPN heeft wel flink moeten investeren in zijn verkoopafdeling om het gewenste resultaat te bereiken, erkende Scheepbouwer. De winstmarges bij mobiele telefonie zijn daardoor gedaald, iets waar de financiële markten van schrokken. Het aandeel KPN stond aan het eind van de ochtendhandel op de beurs in Amsterdam 1,6 procent lager op 6,17 euro.

Aan de kwartaalcijfers lag het niet. Die waren beter dan verwacht. De nettowinst verdubbelde in vergelijking met het derde kwartaal van 2003. Onder de streep verdiende het concern 288 miljoen euro tegen 139 miljoen een jaar geleden. KPN profiteerde onder meer van lagere bedrijfslasten, minder rentebetalingen en een belastingaanslag die 170 miljoen euro lager uitviel.

De omzet van KPN zakte van 3 miljard naar 2,95 miljard euro. De divisie vaste telefonie leverde het meest in: 149 miljoen euro. Deze activiteiten staan al geruime tijd onder druk door sterke concurrentie. Het merendeel van de omzetdaling in het derde kwartaal is volgens Scheepbouwer echter te wijten aan het aflopen van speciale projecten.

Bij KPN Mobile in Nederland zakte de omzet ook, van 612 miljoen euro verleden jaar tot 579 miljoen euro. Deze daling, onder meer veroorzaakt door de lagere sms-tarieven, werd gecompenseerd door een sterke groei bij de buitenlandse dochterondernemingen E-Plus en BASE. Die genereerden respectievelijk 14 en 41 procent meer inkomsten. De totale omzet van KPN Mobile steeg daardoor 6 procent tot 1,35 miljard euro.

Agressief

KPN zegt zich de komende tijd vooral te willen richten op zijn divisie vaste telefonie. Doel daarbij is om marktaandeel te behouden en "agressief" marktaandeel op te bouwen in nieuwe groeimarkten, zoals snelle internetverbindingen (ADSL). KPN kondigde vorige maand een reorganisatie aan bij KPN EnterCom, waarbij 750 banen verdwijnen. Dit onderdeel installeert en onderhoudt telefooncentrales bij bedrijven. KPN zei toen dat de omzet bij het onderdeel onder druk staat door de achterblijvende economie, prijserosie en toenemende concurrentie.