
'Australisch techbedrijf heeft telefoongesprekken Nederlanders in handen'
Dat meldt de Volkskrant op basis van een voormalig medewerker bij Appen. Het zou in elk geval gaan om gesprekken en chats uit 2010 en 2011.
De werknemer moest Nederlandse audiofragmenten beluisteren en vervolgens beschrijven. Het ging daarbij vaak om gesprekken die in taxi’s werden gevoerd. Er zouden tientallen anderen aan het project hebben meegewerkt.
Het is onduidelijk hoe Appen aan de gegevens is gekomen. Vodafone, waarvan een afgeluisterd gesprek in handen is van Appen, zegt nooit met het bedrijf te hebben samengewerkt. Volgens bronnen bij Nederlandse telecomproviders wordt er alleen samengewerkt met politie- of veiligheidsdiensten.
Verenigd Koninkrijk
Volgens het Nationaal Forensisch Onderzoeksbureau werden de gesprekken mogelijk afgetapt door de Britse veiligheidsdienst GCHQ. Die zou al langer Nederlandse lijnen afluisteren. Hoewel Appen een Australisch bedrijf is, werkte de betreffende medewerker vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Appen zou mogelijk samenwerken met de GCHQ, om de inlichtingendienst spraakherkenningssoftware te bieden. Het bedrijf zou de gespreksdata in handen hebben om deze dienst mee te verbeteren.
Appen wil niet zeggen of ze samenwerken met veiligheidsdiensten. Het bedrijf zegt geen zakelijke banden te hebben met telecomproviders.