Webauto.nl heeft de term 'speurders' in zijn metatags staan; volgens de Telegraaf maakt de site daarmee inbreuk op het merkrecht omdat de krant het woordmerk geregistreerd heeft bij het Benelux merkenbureau.

De Telegraaf dreigt met juridische stappen als Webauto.nl geen gehoor geeft aan de eis van de uitgever om de termen van zijn site te halen. Dit meldt Webwereld vrijdag.

Webauto.nl gebruikt zowel 'speurder' als 'speurders' in de metatags van zijn site. Veel sites gebruiken onzinnige termen in hun meta-tags plaatsen waardoor steeds minder zoekmachines van deze bewegwijzering gebruik maken.

Gerwout van der Veen van Webauto.nl wist niet dat de woorden in de metatags stonden. "De site is al jaren geleden gebouwd." Van der Veen vindt het 'dreigement' van de Telegraaf 'bijzonder onzinnig' en 'arrogant'.

Niet verwijderen

Webauto.nl is niet van plan om de termen 'speurder' en 'speurders' uit zijn metatags te verwijderen. En daar reageert de Telegraaf niet verbaasd op. "Zoals altijd proberen andere ondernemers mee te liften op het succes en de bekendheid van grote merken", zegt Maarten Roelofs, marketingmanager van Speurders.nl.

"Ik heb drie maal een e-mail gezonden en twee maal gebeld om Webauto.nl de kans te geven om de zaak netjes met ons op te lossen. Helaas was men niet van plan hier verandering in aan te brengen. Op dat moment zijn we helaas genoodzaakt om de juridische weg te bewandelen. Ik meen dat dit een zorgvuldige weg is en laat de overige uitspraken voor rekening van Webauto."