Ziggo is binnen tien jaar uitgegroeid tot veruit de grootste speler op de Nederlandse markt voor vast internet. Nu het bedrijf samengaat met Vodafone zal daar ook mobiel internet bijkomen. Hoe Ziggo binnen tien jaar zo ontzettend groot werd.

Ontstaan

Ziggo ontstond in 2007 uit een fusie van drie kabelbedrijven @Home, Casema en Multikabel. @Home was voornamelijk actief in het noorden, oosten en zuiden van het land, Casema in het westen van het land en Multikabel in Noord-Holland.

Met de fusie ontstond er dus grote landelijke speler die de strijd goed kon aangaan met UPC; dat zelf ook is ontstaan uit meerdere regionale kabelbedrijven.

Vlekkeloos ging die fusie destijds niet. Klanten klaagden veel over uitvallende internetverbindingen en een slecht bereikbare klantenservice. Een maand na het oprichten van de nieuwe kabelaar kwamen er maar liefst bijna 15.000 klachten binnen bij de Consumentenbond, een record.

UPC

In 2014 werd het inmiddels beursgenoteerde Ziggo overgenomen door het moederbedrijf van concurrent UPC; Liberty Global. De twee bedrijven gaan samen verder als Ziggo.

Gezamenlijk hebben de twee bedrijven bijna de hele kabelmarkt in handen. Op de gehele markt voor breedbandinternet (niet alleen kabel, maar ook adsl en glasvezel) is het nieuwe bedrijf met een marktaandeel van 43,9 procent van ook in één klap groter dan KPN, dat 40,1 procent van de markt in handen heeft.

De overname door Liberty Global kwam niet helemaal uit de lucht vallen; het Amerikaanse bedrijf had sinds de beursgang van Ziggo al behoorlijk geïnvesteerd in aandelen van het bedrijf. In 2013 had Liberty Global een aandeel van 28,5 procent in Ziggo.

Ook deze fusie zorgde weer voor de nodige problemen voor de klanten van de kabelbedrijven, doordat de twee netwerken samengevoegd moesten worden en een deel van de klanten hun televisie opnieuw moest instellen. Ongeveer een kwart van de klanten zei na de fusie last te hebben van televisie- en internetstoringen.

Sinds de fusie ziet Ziggo het aantal klanten ook afnemen, vooral op het gebied van televisie. Het nieuwe bedrijf is in 2015 zo'n tweehonderdduizend klanten kwijtgeraakt

Dat maakt het klantenbestand van het bedrijf echter niet veel minder imposant. 4,09 miljoen Nederlandse huishoudens ontvangen hun televisiesignaal via Ziggo. 3,1 miljoen Nederlandse huishoudens worden via Ziggo voorzien van kabelinternet. 

Vodafone

In februari 2016 kondigen Ziggo en Vodafone aan samen te gaan werken. Het gaat hier niet om een fusie, maar om een joint venture waar beide bedrijven voor de helft eigenaar van zullen zijn.

De stap lijkt logisch voor Ziggo. Na de fusie met UPC valt er op het gebied van vast internet weinig meer te halen, maar qua mobiel internet zijn er nog flinke stappen maken. Ter vergelijking: Ziggo Mobiel had eind 2015 ruim 180.000 mobiele klanten, Vodafone 5 miljoen klanten.

Hoe er precies vorm zal worden gegeven aan de samenwerking is nog niet helemaal duidelijk. Wel is bekend dat er nieuwe abonnementen zullen worden aangeboden waarin vast internet via het Ziggo-netwerk en mobiel internet via het Vodafone-netwerk is inbegrepen.