Met een marktaandeel van 86 procent zou Spotify nog steeds veruit de grootste muziekstreamingdienst van Nederland zijn.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gfk, die zijn gefotografeerd bij een presentatie van Spotify-manager Will Page tijdens muziekconferentie Fastforward in Amsterdam.

De tweede plaats is met 9 procent marktaandeel voor Apple Music, gevolgd door Deezer met 8 procent.

Daarna komen Google Play Music (6 procent), Napster (3 procent) en Playstation Music (2 procent). Muziekdienst Tidal had in Nederland in de tweede helft van 2015 geen meetbaar marktaandeel.

Ondertussen blijft het aantal gebruikers van muziekstreamingdiensten in Nederland groeien. Waar in december 2014 35 procent van de Nederlanders naar streaming muziek zei te luisteren, was dat afgelopen december 38 procent.

Live-muziek

In 2015 zet er volgens Page van Spotify ook voor het vierde jaar op rij groei in het geld dat Nederlanders uitgeven aan zowel opgenomen als live-muziek.

Zo zouden Nederlanders 14 procent meer aan live-muziek hebben gespendeerd in 2015 dan het jaar ervoor. Voor opgenomen muziek lag de stijging op 11 procent.

Die cijfers baseerde Page op informatie van Buma, brancheverenigingen NVPI en IFPI en marktonderzoeker Gfk.