Websites van bepaalde alcoholhoudende dranken kunnen het alcoholgebruik van jongeren stimuleren. Na het bezoeken van deze websites zeggen jongeren van 12 tot en met 17 jaar deze drankjes te willen uitproberen. Ook gaan zij positiever denken over alcoholgebruik en over het merk dat de site promoot.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie). In totaal zijn 327 schoolgaande jongeren van 12 tot en met 17 jaar ondervraagd. Zij bezochten elk 4 verschillende, Nederlandstalige websites.

Vooral sites met een fotogalerie, spelletjes, top 40-muziek en populair taalgebruik bleken de jongeren aan te spreken. De sites van Palmbier, Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer en Flügel scoorden het hoogst onder de onderzoeksgroep. De sites van Gulpener (bier), Duvel (bier), Bols en Hertog Jan (bier) waren minder populair.

Officieel mag alcoholreclame niet in het bijzonder gericht zijn op minderjarigen (Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank). Uit het onderzoek bleek dat de aanwezigheid van een leeftijdswaarschuwing minderjarigen er niet van weerhoudt website met alcoholreclame te bezoeken: 70% gaf aan zich daar niets van aan te trekken.