Vodafone eist miljoenenvergoeding van KPN om 'machtsmisbruik'

Vodafone klaagt KPN aan, omdat de provider de uitrol van tv-diensten van Vodafone via het KPN-netwerk ernstig zou hebben vertraagd.

Dat bevestigt de provider donderdag na berichtgeving in Het Financieele Dagblad. Topman Rob Shuter van Vodafone Nederland verwijt KPN in de krant "slecht gedrag" en eist bij de rechtbank een schadevergoeding van 115 miljoen euro.

Vodafone biedt sinds oktober 2014 landelijk vast internet, bellen en televisie aan via het kopernetwerk van KPN. De provider wilde daar al begin 2012 mee starten, maar volgens Shuter claimde KPN minstens zes maal dat het tv-platform enkele maanden was vertraagd.

"KPN is herhaaldelijk afspraken niet nagekomen en heeft daarmee ernstig misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie", aldus Shuter donderdag in een verklaring. Volgens Vodafone lukte het KPN wel om vergelijkbare technologie te leveren voor het eigen dochterbedrijf Telfort.

Ook zegt Vodafone dat bij de uitrol van eigen diensten via het glasvezelnetwerk van Reggefiber, dat nu ook eigendom is van KPN, problemen zijn opgetreden. Zo zou KPN telefoontjes van Vodafone-klanten niet of slecht hebben beantwoord en was het onmogelijk om als glasvezelklant bij KPN over te stappen naar Vodafone.

Alles-in-één

Vodafone stelt dat in de periode van 2012 tot 2014 zo'n 100.000 Nederlanders per kwartaal overstapten op een alles-in-één-pakket. Het schadebedrag van 115 miljoen euro is gebaseerd op de inkomsten uit klanten die Vodafone in deze jaren had kunnen verwerven.

Een woordvoerder van Vodafone benadrukt dat het gaat om een voorlopig bedrag. "In eerste instantie vragen we de rechter om bevestiging van het feit dat KPN onrechtmatig heeft gehandeld." 

De zegsman stelt dat Vodafone een poging heeft gedaan om buiten de rechtbank een schikking te sluiten met KPN. "Het is ter sprake gebracht, maar daar viel niet over te praten."

Inkomsten

KPN zegt zich tegenover NU.nl "niet te herkennen in het beeld dat wordt geschetst" door Vodafone, en wacht de dagvaarding af. 

Momenteel is Vodafone een kleine partij op de markt voor vast internet, met 73.000 klanten. Het bedrijf wil in de komende jaren 10 procent van de markt veroveren.

Lees meer over:
Tip de redactie