Ongeveer 9 procent van alle projecten die hun crowdfundingdoel halen op Kickstarter, mislukt alsnog. De producten worden niet geleverd of worden wel geleverd, maar niet zoals beloofd.

Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Pennsylvania, op basis van vragenlijsten die aan ongeveer 500.000 Kickstarter-gebruikers werden opgestuurd.

Op Kickstarter kunnen producten al worden aangeboden voordat ze worden geproduceerd. Geïnteresseerden kunnen zich hierop inschrijven om de productie te bekostigen. Het product ontvangen zij vervolgens pas enige tijd later.

Kickstarter wordt veel gebruikt voor gadgets en games, maar op de site bieden mensen ook veel boeken, muziek- en theaterprojecten aan.

Te laat

Uiteindelijk beantwoordden ruim 47.000 mensen de vragenlijst van onderzoeker Ethan Mollick en beoordeelden ze hoe tevreden ze waren met hun Kickstarter-aankoop.

Daaruit bleek dat 9 procent van de projecten geheel was mislukt. Mensen die deze projecten steunden zeiden te verwachten dat hun aankoop nooit meer op de deurmat zou verschijnen, of ze kregen een product dat de belofte van de producent niet waarmaakte.

Door statistische afwijkingen in het onderzoek kan het werkelijke percentage van gefaalde Kickstarter-projecten tussen de 5 en 14 procent liggen, stelt Mollick.

Ongeveer een kwart van de ondervraagden zegt dat hun product te laat arriveerde. Zo'n 65 procent laat weten dat hun aankoop op tijd werd verzonden.

Het mislukkingspercentage ligt in de verschillende productcategorieën van Kickstarter ongeveer even hoog. Producten die minder dan 1.000 dollar ophalen, mislukken wel vaker dan projecten waar meer geld in wordt gestoken.