Het aantal Nederlandse huishoudens waar geïnternet wordt via een kabelverbinding, is in het derde kwartaal weer toegenomen. 

Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Telecompaper zondag heeft gepubliceerd.

In het tweede kwartaal was nog sprake van een zeldzame daling van het aantal kabelaansluitingen, doordat marktleider Ziggo klanten verloor. Dat bedrijf kreeg er afgelopen periode weer 29.000 aansluitingen bij. Dat is wel iets minder dan telefonieconcern KPN, dat inclusief dochtermerken 31.000 nieuwe klanten mocht verwelkomen.

KPN profiteerde daarbij van een sterk groeiende vraag naar glasvezelverbindingen. Die technologie is inmiddels goed voor 13 procent van de totale breedbandmarkt. Kabel blijft de meest gebruikte technologie, gevolgd door DSL dat afgelopen kwartaal opnieuw terrein verloor.

Breedbandaansluiting

Van de in totaal 7,09 miljoen huishoudens met een breedbandaansluiting, was eind september 43,6 procent klant bij Ziggo. KPN volgde met een marktaandeel van 40,5 procent. Nog maar 7,5 procent van de huishoudens heeft geen breedbandinternet. Een jaar eerder was dat nog een kleine 10 procent.

Hoewel de breedbandmarkt steeds verder verzadigd raakt, voorziet Telecompaper voor heel 2015 nog altijd een groei van 2,6 procent. Volgend jaar zwakt die af naar rond de 2 procent. "De verwachting is dat glasvezel en kabel blijven groeien, waarmee de aanhoudende daling van breedband via DSL kan worden gecompenseerd", aldus onderzoeker Kamiel Albrecht.