Ed Catmull, een van de oprichters en de huidige directeur van animatiestudio Pixar, gelooft niet dat virtual reality van groot belang zal zijn voor de filmindustrie.

Dat zegt hij in een interview met The Guardian. "Mensen proberen al veertig jaar verhalen te vertellen [in virtual reality]. Dat is ze niet gelukt."

Catmull zegt te denken dat VR-games wel succesvol kunnen zijn. "Maar dat is een eigen kunstvorm, en niet hetzelfde als een lineair verhaal."

In Hollywood is er steeds meer interesse in het creëren van virtualrealityfilms. Steven Spielberg is betrokken als adviseur bij een VR-bedrijf en komedieregisseur Jerry Zucker werkt al aan een eerste VR-film.

Nieuw medium

Oculus, maker van de virtualrealitybril Rift, heeft bovendien een eigen filmstudio opgericht. Oculus Story Studios heeft tot nu toe twee korte animatiefilms geproduceerd die de belofte van verhaalvertelling op de bril moeten demonstreren.

"Oculus zegt dat dit een nieuw medium is voor verhaalvertelling", zegt Catmull daarover. "Het is goed, maar het is geen verhaalvertelling. Het feit dat je de technologie hebt veranderd, en dat mensen er enthousiast over zijn, verandert niet de onderliggende complexiteit van een meeslepend verhaal."

Experimenteren

Bij zijn uitspraken houdt Catmull een kleine slag om de arm. Hij wijst er op dat mensen in de begindagen van Pixar ook niet geloofden dat digitale animatie goede verhalen zou kunnen opleveren. "Dat gebeurt nog steeds: mensen zien iets nieuws en plaatsen er vraagtekens bij."

"Ze moeten blijven experimenteren", concludeert de Pixar-baas dan ook.

De uitspraken van Catmull zijn opvallend, omdat hij vorige maand tijdens een conferentie in Dublin nog zei dat Pixar altijd de nieuwste technologieën wil blijven gebruiken. 

Volgens de topman werden de tekenfilms van Walt Disney minder goed na de dood van de gelijknamige oprichter, omdat toen niet meer werd gefocust op het verbeteren van de techniek achter de films. Die fout wil Pixar niet maken, zei Catmull toen.