Telecomproviders hebben het recht om een regelmatige inflatiecorrectie toe te passen op hun tarieven, mits dit juist in de algemene voorwaarden van hun diensten staat.

Dat heeft het Europees Hof van Justitie donderdag besloten (pdf) in een zaak tussen de provider A1 Telekom en de Oostenrijkse Consumentenbond.

De provider heeft in zijn contracten staan dat op basis van een objectieve consumentenprijsindex prijsverhogingen kunnen worden doorgevoerd, en dat consumenten in dat geval niet het recht hebben om zonder boete hun contract op te zeggen.

Volgens de Consumentenbond was dat een onrechtmatige clausule, maar het Hof spreekt dat tegen. De consumentenprijsindex wordt door een publieke instelling opgesteld en is daarom "helder, nauwkeurig en voor het publiek toegankelijk", stelt de hoogste Europese rechtbank.

Nederland

Ook in Nederland voeren providers regelmatig inflatiecorrecties door. Toezichthouder ACM stond dat al toe.

De Nederlandse Consumentenbond liet in 2014 nog wel weten ontevreden te zijn over verhogingen bij T-Mobile, omdat die niet in hun algemene voorwaarden of contracten stonden. De provider vermeldde de mogelijkheid van een inflatiecorrectie alleen in een apart tarievenoverzicht op zijn website. 

Uiteindelijk kwam de provider klagende klanten alsnog tegemoet met een persoonlijk aanbod.